Wakeboard les

3 stappenplan: Net als bij het waterskiën hanteren wij voor de opbouw van de vaardigheden van het wakeboarden het beproefde 3-stappenplan. Hiermee bereiken we snel resultaat op een veilige manier zonder haast. Deze methode is een solide basis voor de ontwikkeling van verdere wakeboardvaardigheden.

Stap 1: Met het wakeboard aan de boom (stang) naast de boot

  • leren van basisvaardigheden (gebaren en signalen)
  • aannemen van de starthouding bij de waterstart
  • beheersing van de reflexen (te vroeg staan en trekken aan de boom)
  • gewenning aan het op het wakeboard over het water gaan
  • aanleren van de goede houding op het wakeboard
  • ontspannen op de wakeboard
 
Stap 2: Aan de korte lijn naast de boot

  • eerste oefeningen zoals bij stap 1
  • oefenen met balans
  • sturen met het wakeboard
  • gewenning aan het wakeboarden met de handle
  • ontspannen
 
Stap 3: Aan de lange lijn achter de boot

  • maken van de waterstart achter de boot
  • sturen over de hekgolven
  • verbeteren van de basishouding
  • ontspannen op het wakeboard staan
 

Toelichting: In de regel staan al onze wakeboarders in de eerste les al naast de boot aan de korte lijn te wakeboarden (stap 2). Veel staan er ook de eerste keer al achter de boot aan de lange lijn. Als je wat vaker hebt gewakeboard kunnen we door gaan met scherper sturen, zelf snelheid maken en springen. Voor alle watersporten hanteren wij steeds het 3-stappenplan. Voorbeeld: Wake skaten, maar ook waterskien, monoskien en knieboarden.